Sivuston kehitystyö ja roadmap

Eli mitä sivuston kehityksessä oikein tapahtuu? Minulla on kotikoneellani sivuston kehitysympäristö (eli täysin toimiva webpalvelin ja tietokanta), jonne teen kehtiystyön. Tänne osoitteeseen beta.turunvpk.fi tulee silloin tällöin datadumppi omalta koneeltani jotta näen säilyvätkö muotoilut ja linkit ehjinä. Toistaiseksi ongelmia ei ole tullut, katsotaan kun aktivoin muutamat erilaiset moduulit kehityspuolella ja samat systeemit pitäisi saada toimimaan itse tuotantopalvelimen päässä. Sitten tilanne saattaa olla erilainen.

Sivuston rakenne tulee muuttumaan rajusti. Entisten yli kymmenen sisältötyypin sijaan (jokaiselle osastolle oma artikkelinsa ja sivunsa) tilalle tulevat palokuntatoiminnan artikkeli ja sivu. Artikkeleissa suositellaan käyttämään tunnistesanoja, hashtageja. Avainsanaa klikkaamalla sitten löytyvät esimerkiksi kaikki "nuoriso-osasto" -hakusanan artikkelit aikajärjestyksessä. Mallia voi katsoa tämän artikkelin lopusta.

Työn kehityskaari on seuraava:

  1. Sisältö: Ensin tehdään tekstit kuntoon sekä sisällönhallintaohjelmistoon erilaisten tarvittavien moduulien asennustyöt.
  2. Kuvat: Kun teksti on plakkarissa, lisätään kuvitusta sivustolle. Eli jos jemmassa on materiaalia, sitä saa lähettää tänne päin. Joihinkin henkilöhin olenkin ottanut aiheen tiimoilta yhteyttä. Joku kuvagalleriaratkaisu luodaan tässä vaiheessa.
  3. Layout: Viimeiseksi lähdetään sorkkimaan tätä teemaa, muotoillaan tekstit, linkit ja mahdolliset tehostevärit. Tarkoituksena olisi tehdä tästä nykyisestä teemasta aliteema jota voin sitten vapaasti säätää - sellainen on vapaan lähdekoodin voima. Turkoosi ei siis todellakaan tule olemaan lopullinen väri!
  4. Kommentointi ja palaute: Teksteistä ja sisällöstä otetaan jatkuvasti palautetta ja korjauksia vastaan, mutta kun layout on valmis, annetaan jäsenistölle laajemmalti mahdollisuus päästä selaamaan sivustoa. Tässä vaiheessa testataan käyttäjien siirto uuteen järjestelmään. Jos ei onnistu, luodaan jokaiselle uudet tunnukset. Pikkasen arbeittiahan siinä on, mutta korkeintaan parin tunnin homma - systeemi on onneksi automatisoitu.
  5. Julkaisu: Kun kämmit, virheet ja typot on korjattu, tehdään suuri venkslaus: vanha sivusto laitetaan jäihin ja uusi siirretään paikoilleen. Tässä vaiheessa kaikki voi mennä pieleen rajusti - todennäköisyys on pieni mutta mahdollinen. Julkaisussa vanha sivusto "jäädytetään" kuten alkuperäisetkin sivut . Intranet mahdollisesti tulee jo aikaisemmin poistumaan käytöstä päivä tai pari aikaisemmin. Pitääkin laittaa sivusto Internet Archiven indeksoitavaksi!
  6. Toimiiko se ja intranet: Kun siirto on tehty, voidaan tällöin viimeistään aloittaa tuotantoympäristön puolella tekemään jäsenille tarkoitettuja sivuja. Suurin työ tulee olemaan materiaalin varmuuskopioinnissa sekä siirtämisessä uusille sivuille. Intranetin materiaalia tullee mahdollisesti jo testiympäristössä luotua - jo ihan siitä syystä että testataan materiaalin näkyvyysasetuksia eri käyttäjäryhmille.

 

Kategoria: